Doe wat je écht leuk vindt en wordt daar heel goed in - Made By Christel | Journalist, redacteur en tekstschrijver
SEO tekstschrijver. Wil je ook meer bezoekers én betere resultaten? Laat je teksten schrijven of leer het zelf bij Made By Christel. Teksten en blogs voor: website | bedrijfswebsite | persberichten | ebooks | printmedia
Journalist, redacteur en tekstschrijver
16821
post-template-default,single,single-post,postid-16821,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Doe wat je écht leuk vindt en wordt daar heel goed in

Online video content | MADE BY CHRISTEL | De specialist in online video

Doe wat je écht leuk vindt en wordt daar heel goed in

Ooit als klein meisje wilde ik journalist worden. Ik weet nog heel goed dat ik tijdens het WK van 1998 met pen en papier aan de buis gekluisterd zat als het Nederlands elftal speelde. Alles wat er in de wedstrijd gebeurde werd keurig gedocumenteerd. Overtredingen en kaarten van beide teams, de wissels, doelpunten, duur van de extra verlening en de namen van de bondscoaches en scheidsrechters. Niets ontging mij, want ik wilde na de wedstrijd verslag doen. Alleen, aan wie? Heel Nederland had natuurlijk live de wedstrijd gezien, dus iedereen wist ook wat er was gebeurd. Dus mijn verslag verdween ergens onderin een la. Goed, na het behalen van de havo ging ik journalistiek studeren, maar dit liep niet zoals ik had gehoopt. Met een kleine omweg lukte het mij toch om mijn afstudeerstage bij de NOS te doen. Een droom die uitkwam.

Uiteindelijk behaalde ik toch mijn Master Journalistiek en volgde ik een cursus camerajournalist waar ik leerde om volledig zelfstandig items te maken. Daarnaast werkte ik bij tv, in verschillende functies, mee aan uiteenlopende programma’s, zoals Het Beste Idee van Nederland en Klonen: Wens of Waanzin?. Ik prankte mensen in de de reclames van Bolletje, maakte online video’s voor Fitgirlcode en werd mijn campagnevideo voor Jogha een week lang op een 170m2 scherm tegenover Centraal Station getoond. Weer een droom die uitkwam! Tot slot, tikte ik door de jaren heen verhalen op Career Interactive, Fitgirlcode en mijn eigen blog. Kortom: verhalen vertellen zat er bij mij altijd in.

Ik hou van online video content

De online ontwikkelingen hebben mij altijd gefascineerd. Zo erg dat ik er zelfs drie(!) scripties over schreef. Vijf jaar geleden zag het online medialandschap er heel anders uit. Vloggen bestond toen nog niet, Instagram was niet zo groot als nu en YouTube werd alleen gebruikt om grappige video’s op te bekijken. Nu is YouTube uitgegroeid tot een serieus platform naast print, radio en tv en doen wij bevinden ons steeds meer online. Online is niet alleen een nieuwsbericht op nos.nl lezen of Temptation Island terugkijken op RTLXL. Online betekent ook speciale online formats consumeren en creëren. De jongens van Stuk TV trekken met hun online formats een specifieke doelgroep naar zich toe die steeds minder regulier tv kijkt. Zij zwengelen YouTube speciaal aan om naar Het Jachtseizoen te kijken.

Bloggers zijn al jaren hartstikke hot, en inmiddels is ook de categorie vloggers totaal ontploft. Sinds een jaar of vijf is het maken van een online video of vlog populair. Video’s van ogenschijnlijk doodnormale bezigheden worden met gemak tienduizenden keren bekeken en daar hoeft geen eenduidig talent als zingen of dansen aan te pas te komen. Hoe gewoner, hoe beter. Authentiek, dat moet het zijn. In korte tijd zijn sommige YouTubers enorm bekend geworden en is het hebben van honderdduizenden of zelfs miljoenen abonnees is niet zo gek. Lang verhaal kort: online video content is de shit!

Ik ga mijn kennis met jou delen

Tegenwoordig is het ontzettend makkelijk om je eigen platform te creëren en daarmee impact te generen zonder dat je enkel en alleen afhankelijk bent van de goedkeuring van zenderbazen of hoofdredacteuren. Maar die mogelijkheden moeten niet worden verpest door een stortvloed aan oppervlakkige inhoudloze video’s. Ik vind het oprecht jammer dat er veel online video’s een pure tijdverspilling zijn. En daar wil ik wat aan doen. Inmiddels doe ik al een aantal jaar iets wat ik het allerleukst vind; verhalen vertellen. Het liefst audiovisueel. De afgelopen jaren heb ik heel veel kennis opgedaan en dit ga ik de komende tijd allemaal met jou delen. Ben jij een vlogger? Als vlogregisseur van Galileo kan ik jou zeker helpen. Heb jij een eigen bedrijf en wil je video inzetten? Of vind je het leuk om als hobby leuke online video content te maken? I’m here to help! Volgende week leg ik je uit waarom online video écht belangrijk is.

Wil je dat ik je persoonlijk help bij het maken van jouw video? Dat kan! Neem dan contact met mij op.

 

FOTO: Arie van der Voorden.